Business Model Canvas

(Rabobank , 2018)


Interventie-programma dat past bij de ontwikkeld toekomstvisie

De toekomstvisie die wij als consultancy team hebben ontwikkelt luidt als volgt: 

"In 2030 willen wij de stad Parijs vitaler maken door gebruik te maken van de leefomgeving en de georganiseerde evenementen. De sport, bewegen en gezondheid aspecten zal in samenhang zijn met de huidige trends en ontwikkelingen". 

Deze toekomstvisie past bij het interventie-programma omdat wij verschillende interventies gaan uitvoeren die binnen de visie terugkomen. 

Hieronder zijn de verschillende interventies kort beschreven:

- Verbetering infrastructuur: Wij willen de infrastructuur meer richten op fietsers. Op deze manier willen wij zorgen dat de welzijn verbeterd door beweging en luchtkwaliteit. 

- Gebruik maken van bestaande en het creëren van nieuwe evenementen: Wij willen bestaande en nieuwe evenementen gebruiken om arrondissement 16 van Parijs bekender en vitaler maken. 

- Bewegen in de openbare ruimte: Hiermee willen wij de bewoners en de toeristen meer in beweging krijgen zodat zij vitaler zijn. 

Waar, hoe & wat

Parijs staat sinds jaar en dag bekent als cultureel trekplaatje en als stad van de liefde. Parijs is bekend om haar verzameling van vele authentieke bezienswaardigheden, waar jaarlijks miljoenen mensen op af komen. Echter staat Parijs naast alles wat mooi is ook bekend om het verschil tussen armoede en rijkdom. Het centrum van Parijs is bevolkt door rijke mensen en druk bezocht door de miljoenen toeristen die er elk jaar op af komen. Buiten het centrum van de stad beginnen de problemen echter. In de omliggende arrondissementen (buitenwijken) heerst erg veel armoede, voornamelijk onder de allochtone bevolking. Om de hoge mate van armoede de stad uit te bannen is er een breed initiatief nodig. Om dit initiatief een duwtje in de rug te geven beginnen we door het 16de arrondissement aan te pakken. Het 16de arrondissement wordt compleet ingericht ten aanzien van sportevenementen en sportfaciliteiten. Hiermee wordt het 16de arrondissement geschikt voor alles wat met sport te maken heeft en zullen evenementen zoals de Olympische Spelen weer kunnen plaatsvinden in Parijs. Dit initiatief moet sportstimulerend werken voor de stad en daarmee het imago van Parijs verbreden tot vitale stad. (Parijs )

De grootste belanghebbenden zijn in deze situatie de bewoners, bedrijven en bezoekers van Parijs. De gevolgen voor elke groep lopen uiteen. Voor de bewoners geldt dat het 16de arrondissement sportstimulerend zal werken. Naast de sportfaciliteiten die gebouwd worden voor sportevenementen zal de omgeving van arrondissement 16 bewegingsstimulerend ingericht worden, zodat mensen gestimuleerd worden om te gaan sporten in de openbare ruimte. Voor de private sector liggen er veel kansen in het 16de arrondissement. Grote sportmerken kunnen zich verbinden aan het initiatief, kleinere sportbedrijven kunnen zich gaan vestigen in het arrondissement om gemakkelijk promotie te voeren, en grote merken die niks met sport hebben kunnen zich gaan mengen tussen de anderen bedrijven om via sport goodwill te creëren. Voor de toeristen van Parijs zal dit betekenen dat de drukte vanuit het centrum richting het 16de arrondissement gestuwd wordt. Echter trekt het 'sport arrondissement' andere toeristen dan de toeristen die normaliter Parijs bezoeken. Toch hopen we door de infrastructuur te verbeteren de toeristendrukte in het centrum van Parijs uit te spreiden.


Probleem analyse

Customer profile map

Wij als consultancy team hebben gekozen om ons te richten op 3 segmenten. Dit zijn de bewoners in het arrondissement 16 met de leeftijd van 25-35 jaar, de toeristen in Parijs die komen als sportliefhebbers en het onderwijs in arrondissement 16. Wij gaan ons op deze segmenten richten omdat we ten eerste via de bewoners met de leeftijd 25-35 jaar de jonge gezinnen vitaler gaan maken. Dit hebben we gedaan omdat in arrondissement 16 veel woonwijken zijn en dus veel jonge gezinnen wonen. Daarnaast als we de jonge gezinnen vitaler kunnen maken voeden de gezinnen hun kinderen ook vitaler op. Ten tweede hebben we het segment sportliefhebbers gekozen dit hebben we gedaan omdat we van arrondissement 16 een sport arrondissement willen maken en om het zo aantrekkelijk voor deze toeristen te maken dit heeft als gevolg dat er een betere economie en een hogere werkgelegenheid ontstaat in het arrondissement. Als laatste hebben we ons gericht op het onderwijs dit hebben we gedaan om de leerlingen van jongs af aan al te informeren en te begeleiden om vitaal te leven. Daarnaast kunnen via het onderwijs de leerlingen stimuleren om te gaan sporten via bestaande sportevenementen in het arrondissement zoals PSG en Roland Garos wedstrijden.

Customer segment

Bij het segmenteren van het customer profile wordt onderscheidt gemaakt door middel van de 3B's. Deze 3B's zijn de bewoners, bezoekers en bedrijven van Parijs. Binnen deze 3B's hebben wij gesegmenteerd op doelgroepen die naar ons idee het meest representatief zijn voor de situatie waar we naar streven. In deze situatie zijn dat jonge gezinnen (bewoners tussen 25-35 jaar), sportliefhebbers (bezoekers) en het onderwijs (bedrijven).

Segment bewoners 25 t/m 35 jaar


Segment bedrijven onderwijs


Segment bezoekers sportliefhebbers


Value mapping

In de analyse van value mapping wordt er gekeken hoe wij als consultancy team de klanten het beste kunt bedienen. Wij hebben tijdens deze analyse gekeken vanuit onze segmenten deze segmenten hebben we gekozen aan de hand van de 3 b's. De segmenten zijn de bewoners met de leeftijd 25-35, de bezoekers die naar Parijs komen voor de sport en bij bedrijven hebben hebben we ons gericht op het onderwijs.

Binnen value mapping worden verschillende aspecten uitgewerkt. Bij het eerste aspect "products and services" wordt er gekeken naar producten en diensten die wij als consultancy team aanbieden. Bij het tweede aspect "gain creators"wordt er beschreven wat een bepaalde opbrengst is voor een klant. Wat levert onze interventies op de voor de segmenten die wij willen vitaler willen maken. Bij "pain relievers" wordt er beschreven hoe de 'pains' bij de klant kunnen worden weggenomen of verlicht. Wij kunnen niet alle 'pain' wegnemen daarom is het belangrijk dat we ons richten op de belangrijkste pains.  

(Blaauboer, 2014)  

(Robert van Eekhout, 2018)  

Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin